רוצים לנצח בתחרות? תאזינו למוזיקה

האצן האגדי יוסיין בולט יצא מחדר ההלבשה וצעד נחוש לעבר מסלול הריצה. עיניו היו ממוקדות, רציניות, וגופו היה זקוף ויציב. כל הדרך הזאת, מחדר ההלבשה ועד למסלול, עיטרו את אוזניו אוזניות ירוקות שהחדירו לתוך אוזניו צלילים ומלודיות ללא הרף. השנה הייתה 2008 ובולט עשה היסטוריה כשניפץ שלושה שיאי עולם באולימפיאדה אחת.
לשיאים הללו אמנם קדמו אין ספור שעות של עבודה קשה, אך גם בדקות שלפני פתיחת המרוץ, לא השאיר האצן הג'מייקני שום דבר ליד המקרה. וכך לדוגמא, למוזיקה לה האזין הייתה ככל הנראה השפעה חיובית ביותר על בולט, ואפשרה לו לעלות למסלול מרוכז, ממוקד ותאב הצלחה.
לאנשים רבים זה אולי ברור, אך תמיד טוב למצוא עוגנים מחקריים שיחזקו את העובדה לפיה למוזיקה השפעה חיובית על הביצועים של ספורטאים בכלל, ובפרט על מגרש הטניס. כבר היום, ספורטאים בקנה מידה עולמי משתמשים במוזיקה כזרז לתפקוד שלהם בתחרות, וטניסאים כמובן אינם יוצאי דופן בעניין זה. כך למשל, הטניסאית מספר שתיים בעולם, ויקטוריה אזרנקה, נוהגת להתחמם למשחקיה באמצעות האזנה וריקוד למוזיקה המועדפת עליה (להקת הרוק 'לינקין פארק'), ולעיתים היא אף פוסחת על חימום הריצה המסורתי.
במחקר שפורסם במגזין פסיכולוגיית הספורט האמריקני (Journal Psychology of Sports and Exercise), נמצא כי שחקני טניס שהאזינו למוזיקה לפני תחרות, הצליחו להביא את עצמם למצב מנטאלי ורגשי יציב וחיובי, והם גם דיווחו על מצב רוח טוב יותר, עוררות מיטבית, ויכולת מנטאלית גבוהה יותר.
 

חימום באמצעות ריקוד. ויקי אזרנקה (באדיבות ויקיפדיה)
המחקר בדק כ-20 טניסאים תחרותיים בגיל ממוצע של 18, ובו נמצא כי האזנה למוזיקה המועדפת על השחקן – לפני ובמהלך תחרויות טניס – הביאה להנאה, עוררות מיטבית, ריכוז מנטאלי ויכולת דמיון, ביטחון, מצב רוח משופר ומוטיבציה. מיותר לציין כי להשפעות אלו היה קשר ישיר לניצחונות רבים יותר של אלו שהאזינו למוזיקה.
עוד מציינים החוקרים, כי לבחירת מוזיקה עם מלל אותו שר השחקן לעצמו, עשויה להיות השפעה מיטבית על המצב הרגשי, וכתוצאה מכך על הביצוע. צפייה בקטע וידאו מתאים, עשויה גם היא, לעיתים, להשפיע לחיוב על הביצוע.
מספר המשתתפים במחקר אמנם היה קטן, אך הממצאים שבו היו מובהקים למדיי. כך או כך, מספיק להביט לעבר הספורטאים הגדולים בעולם, שחלק בלתי מבוטל מהם מאזין למוזיקה לפני תחרויות, ולהבין את ההשפעה הברורה שיש למוזיקה על היכולת שלהם.
אגב, גם מחקרי עבר מצביעים על כך שהאזנה למוזיקה בזמן פעילות גופנית עשויה להפחית את תחושת המאמץ, וגם לשפר ביצועים. במחקר שהשווה בין השפעת שלושה סוגי מוזיקה שונים, שהושמעה מיד לפני תחילת הפעילות, נמצא כי למוזיקה מהירה, בהתאם לאינטואיציה, יש השפעה חיובית יותר על הביצוע, מאשר למוזיקה במהירות נמוכה יותר.
 

כתבות נוספות